بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳
سوژه هفته:اقتصاد ایران اقتباسی بزرگ از داستان‌های "پت و مت "

این شما و این جدیدترین هنرنمایی تیم اقتصادی دولت 

این شما و این جدیدترین هنرنمایی تیم اقتصادی دولت 
باور بفرمائید تنها برای لحظاتی، با دیدن این حجم از اعتماد به نفس وزیر اقتصاد و سخنرانی ایشان در خصوص افزایش سرمایه بانک‌های دولتی و بهبود نسبت کفایت سرمایه بانک‌ها برای رفع نیاز مردم و تولیدکنندگان، فراموش کردم که در ایران زندگی می‌کنم یا اتریش؟
کد خبر : ۲۷۷۹۵۴

بورس نیوز:
فکر نمی‌کنم خیلی نیازی به تشریح وضعیت این روز‌های اقتصاد و صنایع کشور باشد، چرا که در این روز‌ها حتی وب‌سایت‌ها و کانال‌های طنز محور نیز بخشی از مطالب خود را به بررسی وضعیت مضحک و طنزگونه اقتصاد کشور اختصاص داده اند.
ظاهرا دیگر رسانه‌های خودی و ناخودی تفاوت چندانی با هم ندارند و همگی متفق القول، اندر احوالات شرایط وخیم اقتصادی و رکود نفسگیر این روز‌های کشور می‌نویسند. اکنون کار به جایی رسیده که مجریان شاغل در تلویزیون ملی کشور نیز، که همواره از حامیان اصلی حکمرانان کشور بوده اند به راحتی دهان به نقد می‌گشایند و از وضعیت اسفناک کشور گلایه می‌کنند. (البته امیدواریم که این شجاعت شکل گرفته، مربوط به آزادی‌های پیش از انتخابات نباشد)


آنقدر مطالب رنگارنگ، در خصوص قیمت گوشت، آب، بنزین، یارانه، نان، برنج و البته چای در فضای مجازی و حقیقی زیاد شده است که حتی ما هم جرات می‌کنیم و چندخطی در خصوص دستاورد‌های طلایی تیم اقتصادی دولت می‌نویسیم.
احتمالا شما نیز در روز‌های گذشته، شاهد مصاحبه‌ی جذاب و مشعوف کننده وزیر اقتصاد، در خصوص میزان افزایش سرمایه بانک‌های دولتی بوده اید.
از تعداد بالای میکروفون‌های خبرنگاران برنامه‌های خبری و برق خاصی که در چشمان وزیر اقتصاد بود، که بگذریم، اعتماد به نفس بالای جناب آقای خاندوزی در اعلام مبالغ تزریق سرمایه به بانک‌های دولتی ستودنی بود. 


اما این حجم از ساده اندیشی تنها برای دقایقی ادامه پیدا کرد و سپس چند سوالی ذهن مخاطب را به خود مشغول میکند:


۱- با توجه به اصرار وزیر جوان اقتصاد در خصوص افزایش کفایت سرمایه بانک‌ها و رفع نیاز مردم و تولید کنندگان و البته کسری بودجه‌ای که عالم و آدم از آن خبر دارند، سوال نخستی که به ذهنم خطور کرد این بود که پول افزایش سرمایه‌ها از چه محلی تامین می‌گردد؟چگونه ممکن است دولتی که این روز‌ها با استفاده از تیغ تیز مالیات به حقوق‌های ۱۲ تا ۱۳ میلیون تومانی هم رحم نمی‌کند، ۱۴۰.۰۰۰ میلیارد تومان پول را در جهت رفع نیاز مردم به بانک‌ها تزریق کند؟
اصلا اگر دولت ۱۴۰ هزار میلیارد تومان پول برای تزریق به بانک‌های عمدتا ورشکسته دارد، چرا بخشی از مشکلات کسری بودجه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی سال ۱۴۰۲ را مرتفع نمی‌سازد؟


۲- با توجه به بدهی ۸۵۷ هزار میلیارد تومانی دولت و شرکت‌های دولتی به نظام بانکی کشور، بهتر نبود این ۱۴۰ هزار میلیارد تومان، تحت عنوان بخشی از بدهی دولت به بانک‌ها پرداخت می‌شد تا هر ساله جرایم و سود حساب‌های دولتی رشدی ۳۰ تا ۴۰ درصدی را تجربه نکند؟
اصولا اگر دولت به بانک‌های نام برده، بدهکار نیست و تازه قرار است به آن‌ها سرمایه را هم تزریق کند، پس دولت و شرکت‌های دولتی به چه بانک‌هایی بدهکار است؟


۳-با توجه به آمار موجود، اگر دولت آنقدر پول دارد که قرار است ۱۴۰.۰۰۰ میلیارد تومان به بانک‌های دولتی تزریق کند، پس چرا بدهی‌های دولت به نظام بانکی از رقم ۵۴۸ هزار میلیارد تومان در ابتدای سال به ۸۵۷ هزار میلیارد تومان در انتهای مهرماه سال جاری افزایش یافته است؟
باور کنید درک این موضوع دشوار است که آخر، دولت از بانک‌ها پول قرض می‌کند و یا به بانک‌ها پول می‌دهد؟ یعنی ممکن است دولت از بانک‌ها وام بگیرد و به خودشان وام بدهد؟
(بابت سطح سواد پایین و سوالات سطحی پرسیده شده معذرت خواهی می‌کنیم، ولی باور کنید درک این موضوع دشوار است.)

 

اما شاید پاسخ به برخی از این سوالات و اوج هنرنمایی‌های متصدیان اقتصادی کشور را بتوان در صورت‌های مالی یک بانک بررسی کرد.

 

بر اساس مصاحبه غرور آفرین جناب خاندوزی، بانک کشاورزی با دریافت در حدود ۸.۰۰۰ میلیارد تومان یکی از بانک‌هایی می‌باشد که قرار است با تزریق سخاوتمندانه سرمایه توسط دولت، نیاز مردم و تولید کنندگان را کاهش دهد.

 

"بانک کشاورزی"، مشتی نشانه خروار:


در گزارشات پیشین بار‌ها و برخلاف بسیاری از مدیران کانال‌های تلگرامی (به اصطلاح کارشناسان بورسی و تحلیلگران صنعت بانکداری) از وضعیت نامساعد سودآوری بانک‌ها صحبت کرده ایم.
به دفعات بیان شد که نباید به سود‌های موهوم و ناشی از امهال حساب‌های معوقه، سود‌های بی کیفیت تسعیر دارایی‌های ارزی و عدم طبقه بندی‌های اصولی حساب‌ها در عملکرد بانک‌های کشور امیدوار بود. شاید بهترین دلیل برای این ادعا تقسیم سود‌های پایین در مجامع عمومی بانک‌ها باشد که هم خودشان می‌دانند خبری از سود واقعی نیست هم بانک مرکزی میداند و اجازه تقسیم سود را به آن‌ها نمیدهد. 
بانک کشاورزی نیز از این قاعده مستثنی نیست و بند‌های نگران کننده این بانک نمونه‌ای از سود‌های بی کیفیت و وضعیت نامساعد صنعت بانکداری کشور می‌باشد.
از سود سالانه تنها ۴ میلیارد تومانی، زیان انباشته ۱۲.۰۰۰ میلیارد تومانی و بند‌های بیش از ۲۰ تا ۲۵ هزار میلیارد تومانی حسابرس این بانک در صورت‌های مالی سال ۱۴۰۱ که بگذریم، میزان مطالبات این بانک از دولت و شرکت‌های دولتی در پایان سال ۱۴۰۱، حلقه گمشده سوالات فوق می‌باشد.

این شما و این جدیدترین هنرنمایی تیم اقتصادی دولت 

سود تنها ۴ میلیارد تومانی بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۱

این شما و این جدیدترین هنرنمایی تیم اقتصادی دولت 

زیان انباشته ۱۲.۰۰۰ میلیارد تومانی بانک کشاورزی تا انتهای سال ۱۴۰۱

 

همانگونه که در تصاویر بالا مشاهده می‌کنید، ما نیز با دولت در خصوص ضرورت تزریق سرمایه و کمک به بهبود وضعیت اسفناک این بانک موافقیم، اما به نظر شما چه نهادی مسبب اصلی نابودی این بانک و شرایط وخیم آن است؟


درست حدس زدید، دولت و شرکت‌های دولتی 


بر اساس صورت‌های مالی سال ۱۴۰۱ بانک کشاورزی، این بانک تا انتهای سال مالی ۱۴۰۱، در حدود ۵۹ هزار میلیارد تومان از دولت، طلب دارد و در حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان از اشخاص دولتی.

این شما و این جدیدترین هنرنمایی تیم اقتصادی دولت 

در حدود ۵۹.۰۰۰ میلیارد تومان طلب بانک کشاورزی از دولت تا انتهای سال ۱۴۰۱

این شما و این جدیدترین هنرنمایی تیم اقتصادی دولت 

در حدود ۵۰.۰۰۰ میلیارد تومان طلب بانک کشاورزی از اشخاص دولتی تا انتهای سال ۱۴۰۱

 

به عبارتی دولت و اشخاص وابسته به آن که بیش از ۱۰۹.۰۰۰ میلیارد تومان پول به بانک کشاورزی بدهکارند، قرار است با تزریق ۸.۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه به این بانک، مشکل و نیاز‌های مردم و تولیدکنندگان را برطرف سازد.
باور کنید تا همین جای داستان هم قابل هضم نیست، چه برسد به محل تامین ۸.۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه دولت.


به نظر شما دولت ۸.۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه را از چه محلی تامین می‌کند؟
شاید باورتان نشود، ولی دولت قرار است ۸.۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه تزریقی به این بانک را از محل انتشار اوراق تامین کند. (حالا شما قضاوت کنید اوراق خزانه دولتی بی پول، از چه اعتباری برخوردار است)

این شما و این جدیدترین هنرنمایی تیم اقتصادی دولت 

"به عبارتی دولت از بانک‌ها وام می‌گیرد، تا به آن‌ها وام بدهد " 
"به عبارتی دیگر دولت نه تنها تصمیمی برای تسویه حساب و بدهی‌های خود با بانک کشاورزی ندارد بلکه قرار است با انتشار اوراقی ناچیز، سرمایه بانک و کفایت سرمایه اش را هم بالا ببرد."


جالب نیست؟ 
باور کنید به لطف برخی از مدیران اقتصادی کشور، تمامی مرز‌های علوم مالی دنیا در حال جابه جایی می‌باشد.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
افتخاری دیگر برای سازمان بورس؟
سوژه هفته: اعلام تخلف شرکت‌ها از شما، پیگیری از ما؛

افتخاری دیگر برای سازمان بورس؟ " نخستین انتشار اسامی متخلفان بورسی "  

پای سهام‌داران روی پوست موز!
 
سوژه هفته: سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران، دشوارترین شغل دنیا؛

پای سهام‌داران روی پوست موز!  

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۷
پیشاپیش روز مرد
را نامردان کثیف روزگار خصوصا
به اشیخ مجید خان عشقی عشقی
و دار ودسته سیسیلی .و .خوارش
از صندوقای کثافت یا حقوقیای .منش
از .سرگردنه تا متوهمین روزگار
تبریک و تهنیت عرض مینماییم
...ن با این ریاستتان و.....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷
قبول کنید یا نه این مشکلات برمیگرده به ساختار سیاسی کشور.در نظام سیاسی کشوری مثل آمریکا دولت توان این رو نداره که مثلا به بانک جی پی مورگان دستور بده منابع خودت رو بده به فلان شرکت دولتی.و از منابع بانکی سوء استفاده کنه.مدیران بانکی و سایر صنایع بله قربانگوی دولت نیستند.دولت اونقدر قدرت و همینطور انگیزه ای نداره که بخواد در مدیریت صنایع دخالت کنه.وظیفه اداره صنایع و تصمیم گیری در مورد مصرف منابع مالی دست سهامداران خصوصی هست.وظایف دولت و صنعت نسبت به یکدیگر کاملا تعریف شده و خارج از این وظایف کسی اقدامی نمیکنه.در ایران دولت دست از سر هیچ شرکت بزرگ و مجموعه مالی برنمیداره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸
وزیر جوان کلا فانی هست واسه خودش.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱
توقعی نداشته باشید از کسانی که دلار رو بیست و سه هزار تومن تحویل گرفتن و سه سال نشده حدود ۱۲۰ درصد رشد کرده وهمچنان مدعی کنترل نرخ دلار و تثبیت قیمت ها هستند اون چیزی که مشخص هست یه عده ای صرفا تو این کشور دنبال این هستند که با هر روشی یه صندلی بگیرن زیاد هم به چند و چون ماجرا کاری ندارند.ظاهرا هیچ خبرنگاری هم جرات بیان این مسائل به صورت رو در رو با ارکان دولت نداره.مثلا بپرسه چرا قیمت تورم و دلار به این شکل هست و یا چرا وضع سرمایه گذاری و بورس و .... در دولت جدید تا به این حد اسفبار هست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۷
به نظرم این تحلیل اشتباهه، افزایش سرمایه از محل تزریق منابع دولتی به بانک ها نیست، از منابع دیگری مثل تسعیر نرخ ارز و .... است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸
بهترین و گویاترین توصیف همان پت و مت است ، این بزرگ مردان و عالمان اقتصاد کجا بودند که همه از وجودشان بیخبر بودند؟ هر که هستند و هر چه هستند ، بر کسی پوشیده نیست که بر سرشاخه نشسته و در حال بریدن ته شاخه هستند!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۵
#خودرو یعنی یک نفر تو این مملکت پیدا نمیشه ، بعد از 4 سال به داد ما بدبختها برسد ، بسه دیگه ، همه رو بدبخت کردید رفت ... دیگه تا کی ؟! خدا زندگیتون رو خراب کند که زندگی همه رو ویران کردید .